VIDEO MENARIK



ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA KEPADA SEMUA PENGUNJUNG SEKALIAN, PIHAK ADMIN SEDANG MENJALANKAN KERJA-KERJA MENGEMASKINI BLOG. HARAP MAAF ATAS SEBARANG KESULITAN. TERIMA KASIH.


ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA KEPADA SEMUA PENGUNJUNG SEKALIAN, PIHAK ADMIN SEDANG MENJALANKAN KERJA-KERJA MENGEMASKINI BLOG. HARAP MAAF ATAS SEBARANG KESULITAN. TERIMA KASIH.

Jelaskan Salah Faham Mereka!



 Jelaskan Salah Faham Mereka!
                                                                  www.iluvislam.com
    oleh: leokid
                                                                editor:sakura_abyad303
Sebuah Kisah Dari Seberang...

Beberapa hari lepas, seorang user ILuvIslam meluahkan pengalaman/permasalahannya di salah sebuah thread di sana. User tersebut,twee_cute, merupakan seorang pekerja di luar negara. Justeru, beliau banyak menghabiskan masa dalam persekitaran yang majmuk, bercampur dengan pekerja lain berbangsa Cina, berbangsa India, termasuklah rakyat tempatan.


Diceritakan bahawa pada suatu hari,beliau bersama seorang rakan berbangsa India dan seorang rakan berbangsa Cina sedang makan malam bersama. Dalam perbualan mereka, antara topik yang dibualkan adalah mengenai ketuhanan. Rakan India beliau berkata, bahawa tuhan orang India adalah lembu, dan kerana itu orang India tidak boleh makan daging lembu.


Terdengarkan sedemikian, rakan Cina beliau lantas berkata, bahawa tuhan orang Islam itu khinzir agaknya, kerana orang Islam tidak boleh makan khinzir!
Jadi user twee_cute merasakan sangat terkejut dengan salah faham yang terjadi pada rakan Cina beliau tersebut, namun beliau tidak melatah dan terus memarahi rakannya itu. Beliau mengambil langkah berhati-hati dengan meminta pendapat rakan-rakan di ILuvIslam.com mengenai cara terbaik untuk berhadapan dan menjelaskan salah faham tersebut kepada rakan Cina beliau itu.


Dan alhamdulillah, saya telahpun menyuarakan pendapat saya kepada beliau di thread berkenaan. Namun bukanlah kes spesifik user twee_cute yang ingin saya bawakan di sini, sebaliknya suka saya bawakan secara umum, mengenai teknik dan sikap kita dalam berhadapan dengan salah faham sama ada oleh orang bukan Muslim, mahupun oleh Muslim sendiri.
Filem Fitna, kemuncak manifestasi salah faham terhadap Islam.



Berhadapan Dengan Salah Faham.


Tidak dinafikan, memang banyak salah faham dalam kalangan masyarakat bukan Islam, terhadap Islam. Ada antara salah faham tersebut, berasal dari kejahilan atau atas dasar tidak tahu. Ada juga salah faham yang sengaja ditimbulkan untuk mengelirukan masyarakat dunia sebagai satu bentuk serangan terhadap Islam. Ada juga salah faham tersebut, yang ditimbulkan/disebabkan oleh umat Islam itu sendiri sama ada sedar atau tidak.


Pun begitu, walau dari mana pun asal-usul salah faham tersebut, kita umat Islam kena adacommon ground dalam menghadapi tanggapan dan salah faham mereka tersebut. Sering saya sebutkan, bahawa kita tidak dapat mengawal apa yang mereka fikirkan/lakukan, tetapi kita dapat mengawal bagaimana cara kita bereaksi apabila berhadapan dengan mereka.
Antara common ground yang dapat saya fikirkan adalah:


1. Jangan Melatah.
Salah faham dalam kalangan masyarakat bukan Islam ini, memang banyak. Sesetengahnya memang membuatkan kita rasa terganggu, offended dsb. Contohnya, salah faham oleh rakantwee_cute itu, yang pada menyangkakan tuhan bagi umat Islam itu adalah babi. Banyak juga, saya pernah mendengar salah faham yang agak sensitif dan offending ini. Salah satunya yang saya pernah dengar (mungkin agak censored sedikit), "Lelaki Islam ini anunya semuanya kontot2, kerana telah berkhatan!"  Disturbing bukan?


Teringat saya akan sebuah hadis Rasulullah s.a.w yang mengatakan, gagahnya seorang lelaki bukan kerana kekuatannya bergusti, tetapi pada keupayaannya mengawal diri dari marah.
Sesetengah mereka, gemar memprovok. Sengaja mengapi-apikan dan membuat kita marah. Dalam kes ini, kita kena bersabar lah. Orang putih kata, 
''Don't stand down to their level''

2. Jangan judge niat mereka.

Ada sesentengah tu, bila ditanyakan soalan yang provocative, membalas atau memandang sinis akan persoalan tersebut. "Ala dia tu saja je tanya nak provoke, bukan betul2 nak tahu pun."
Bagi kita, kita anggap mereka sama. Kalau betul mereka sengaja nak provoke pun, kita layan mereka dengan baik. Kalau betul mereka jujur nak tahu, kita pun layan mereka dengan baik juga. 


Bukan hak kita, untuk menghakimi apa niat mereka. Sebaliknya adalah menjadi tanggungjawab kita, untuk berlaku adil, serta menjelaskan mengenai apa jua persoalan yang diajukan.


Walaupun kadang-kadang ayat yang mereka gunakan, sememangnya ayat yang berbentuk provokasi, yang membuatkan kita ingin marah. "Korang kata kami bodoh sembah tokong, korang lagi bodoh sembah kotak batu kat arab" (contoh ayat yang provokasi). Elakkan dari terpengaruh dengan emosi, dan hendaklah kita bersabar. Pertama sekali, minta maaf dulu kepadanya, bagi pihak muslim yang memanggilnya bodoh itu. Kemudiannya, barulah kita cuba terangkan konsep kaabah dalam Islam.


Sama ada dia dapat terima atau tidak, bukan kita yang menentukan. Bagi kita, kita cuma menyampaikan. Sama ada mereka menerima hidayah ke tidak, biar Allah yang tentukan.





3. Jangan memandai-mandai.
Sememangnya diakui, kita ini bukan muslim yang sempurna, yang tahu serba-serbi. Tambah-tambah pula, jika kita ini bukan ustaz, bukan lulusan timur tengah dan sebagainya, iaitu bukan ahli dalam bidang-bidang agama ini. Namun begitu, berhadapan dengan masyarakat bukan Islam, bukan lagi merupakan pilihan. Tambah-tambah dalam negara Malaysia yang berbilang bangsa ini. Mahu atau tidak, mereka akan menjadi rakan sekerja kita, mereka akan menjadi jiran kita dan sebagainya.


Justeru, setiap daripada kita mestilah bersedia untuk memberi kefahaman Islam yang sebenarnya. Tanggungjawab "berdakwah" bukan lagi terletak di bahu ustaz-ustaz sahaja, namun tergalas pada pundak kita semua. Namun begitu, dalam keadaan pengetahuan agama kita yang terhad, maka hendaklah kita merujuk kepada mereka yang ahli (ustaz-ustaz, ulama' dsb).


Maka atas sebab itulah, jika kita ditanyakan soalan-soalan yang kita tidak tahu jawapannya, maka sewajarnya lah kita mengakui bahawa kita tidak tahu. Bak kata pepatah Inggeris,
"there's no shame in admitting what we don't know."


Malahan, sebenarnya pengakuan bahawa kita tidak tahu itu memberi gambaran bahawa umat Islam itu jujur. Ia juga memberi tanggapan bahawa umat Islam tidak boleh memandai-mandai memberi jawapan, serta bahawa kita ini berpegang kepada kebenaran, bukannya semata-mata hendak menang dalam perdebatan!


Pun begitu, janganlah pula tinggalkan persoalan individu tersebut tergantung tanpa jawapan. Rujuklah ustaz atau mereka yang lebih mengetahui, dan setelah mendapat jawapan baru kita olah agar dapat disampaikan kepada individu tersebut dengan seringkas dan seoptimum mungkin dengan kefahamannya.

4. Jangan merendah-rendahkan @ offend agama mereka.

Kadang-kadang, kita ni bersemangat sangat nak cerita macam-macam sampai tidak sedar yang kita offend agama mereka. Contohnya, seperti persoalan yang ditimbulkan rakantwee_cute di awal post ini tersebut. Jika kita menjawab "eh taklah, takkanlah babi tu tuhan kitorang, u all orang cina sembelih pun dia tak melawan. takkan binatang jadi tuhan". Dalam tak sedar, kita dah offend rakan twee_cute yang beragama Hindu tersebut.


Hormat agama orang lain. Kita tidak disuruh mengakui @ mempercayai agama mereka, tapi kita disuruh menghormati agama mereka. Dalilnya, rujuk surah al-an'am ayat 108. Begitu juga dengan surah Al-Kafirun.



Jalan yang baik, adalah dengan menceritakan mengenai Islam, cukup. Tak perlu nak banding-bandingkan dengan agama2 lain. Kalau nak sentuh mengenai agama lain juga, perlulah berhati-hati dan "berlapik".

Permudahkanlah, jangan kamu susahkan!



Antara punca berlakunya salah faham terhadap Islam, adalah kerana banyak persepsi negatif yang ditonjolkan dan difokuskan mengenai Islam. Seolah-olah itulah asas kepada Islam. Hasilnya, agama Islam dilihat sebagai sebuah agama yang mengongkong, agama yang menunjukkan keganasan, yang menyekat kebebasan, yang menindas gender dan sebagainya.


Pengalaman peribadi, berbual dengan seorang remaja bukan Islam yang menghubungi saya melalui contact-form blog saya ini, menzahirkan mengenai minat beliau terhadap Islam. Siapa sangka, soalan pertama beliau, adalah mengenai khatan! "Berkhatan itu, sakit ke?"


Sesungguhnya, Islam itu agama yang indah. Agama yang mempermudahkan, bukan menyusahkan. Namun dikesali, adanya segelintir umat Islam yang gemar menakut-nakutkan. Suka benar, menceritakan mengenai azab kubur, mengenai seksaan di neraka, mengenai balasan kepada orang yang berdosa, dan sebagainya.


Sungguhpun atas niat untuk mencegah kemungkaran dan sebagainya, namun konsep pahala dan dosa itu mestilah diterangkan dan difahami terlebih dahulu. Menceritakan mengenai azab balasan dan sebagainya kepada orang yang baru mendekati Islam atau yang baru bertatih hendak kembali ke pangkal jalan, hanya memberikan impressi kepada mereka bahawa Islam itu zalim. Bahawa Tuhan itu kejam!


Teringat saya akan sebuah penulisan Ustaz Hasrizal (Ke Syurga Bukan Dengan Jantina) yang ada mengupas mengenai salah satu daripada salah faham ini. Akibat terlalu gopoh dalam dakwah, menyebabkan ada yang mengatakan Islam itu gender-biased kerana adanya hadis bahawa perempuan adalah yang paling ramai masuk ke neraka.


Justeru itulah, sekiranya kita berhadapan dengan audiens yang kefahamannya terhadap Islam adalah minimal - contohnya mad'u yang baru nak berjinak-jinak dengan Islam, non-muslimyang baru nak mengenali Islam dan sebagainya, sewajarnya lah kita memperlihatkan keindahan Islam itu dengan menceritakan perkara-perkara yang baik dan indah. Bukan menggula-gulakan, tetapi adil (kena pada tempatnya), iaitu sesuai dengan kefahamanaudience.

Islam itu mudah!

Banyak sebenarnya perkara-perkara yang mudah dalam Islam ini. Banyak sebenarnya, perkara-perkara yang indah dalam Islam ini.


"Barangsiapa memberikan petunjuk kepada kebaikan, maka baginya adalah seperti pahala orang yang melakukan kebaikan itu."
"Mendamaikan dua orang itu sedekah, menolong mengangkat barang orang itu sedekah, membersihkan jalan dari halangan itu sedekah"
"Barangsiapa yang mendoakan mu'min laki-laki atau perempuan miscaya Allah akan memberi pahala kebaikan dari setiap mu'min laki-laki dan perempuan yang didoakan"
"Barangsiapa yang membaca satu huruf dari kitab Al-Quran maka ia akan mendapat sepuluh kebaikan dan setiap kebaikan memilki sepuluh kelipatan pahala. Aku tidak berkata Alif Laam mim itu satu huruf tapi Alif satu huruf, Lam sati huruf, dan mim satu huruf"


Serta pelbagai lagi offer, rewards, bonus dan sebagainya yang ditawarkan kepada umat Islam! Tunjukilah kepada orang Islam dan kepada sesama Islam itu sendiri, bahawasanya Islam itu mudah sebenarnya!
"Permudahkanlah, dan jangan menyusahkan. Gembirakanlah, dan jangan menakutkan." (HR  Bukhari no. 69)



Jom buat latihan sedikit!


Bagi mengakhiri penulisan ini, saya sertakan beberapa contoh mengenai salah faham yang sering berlaku terhadap Islam. Jom kita sama-sama cuba fikir, apa yang akan kita jawab/terangkan untuk menjelaskan salah faham ini. Para pembaca boleh berkongsi jawapan di ruangan komen.


1. Umat Islam sembah Kaabah?
2. Nabi Muhammad itu Pedophile?
3. Lelaki umat Islam itu gila seks, sebab boleh kahwin empat?
4. Umat islam menyekat kebebasan wanita (aurat, hijab, niqab dsb)?
5. Umat islam membenci kafir, kalau jumpa orang kafir kat mana je kena bunuh mereka (rujuk surah taubah ayat 5), kalau jumpa kena pancung mereka (rujuk surah muhammad ayat 4)



Sekian, sekadar buah fikiran dari saya. Wallahua'lam. Wassalam.




Penulis Blog: Leokid


copy dari ILUVISLAM

Reaksi:

0 pandangan sahabat-sahabat: