VIDEO MENARIK



ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA KEPADA SEMUA PENGUNJUNG SEKALIAN, PIHAK ADMIN SEDANG MENJALANKAN KERJA-KERJA MENGEMASKINI BLOG. HARAP MAAF ATAS SEBARANG KESULITAN. TERIMA KASIH.


ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA KEPADA SEMUA PENGUNJUNG SEKALIAN, PIHAK ADMIN SEDANG MENJALANKAN KERJA-KERJA MENGEMASKINI BLOG. HARAP MAAF ATAS SEBARANG KESULITAN. TERIMA KASIH.

Internal Reality vs. External Reality

Oleh : FITRI ARSHAD.


Assalamua’laikum ikhwan dan akhawat sekalian.  Pernahkah  ikhwani sekalian mendengar istilah internal reality dan external reality? Apakah internal reality? Dan apakah external reality? External reality, secara mudah untuk difahami, ialah sesuatu perkara yang jelas dilihat secara fizikal. Internal reality pula kebenaran hakiki sesuatu perkara tanpa mengira rupa paras. Untuk lebih faham, mari kita lihat contoh-contoh berikut:





Pandangan External Reality
Pandangan Internal Reality
Makanan
“Nampak sedap lak burger ni. Belilah.”
“Burger ni memang nampak sedap. Tapi, tak elok untuk kesihatan la.”
Minuman
“Ahh!!.. nikmatnya air coca cola ni.”
“Alhamdulillah. Air mineral ni sungguh menyegarkan.”
Pakaian
“Pakai baju ni la. Nampak cantik, seksi. Nampak mahal lak tu.”
“Emm... Pakaian ni sesuai. Tutup aurat. Maruah terjaga.”
Pelajaran
“Aku mesti rajin belajar. Aku nak bejaya. Nak jadi doktor pakar. Ish… Loaded siot.”
“Lillahi Taa’la. Ya Allah! Bukalah pintu hikmah kepadaku agar aku dapat memahamiMu melalui ilmu milikMu.”

Cukuplah dengan contoh-contoh yang diberi, ana rasa sudah jelas untuk kita bezakan internal reality dengan external reality. Jika para pembaca sekalian perasan, pandangan external reality dipandu oleh nafsu manakala pandangan internal reality pula dikawal oleh akal/pemikiran yang waras dan iman. Ikhwani sekalian, cuba koreksi diri kita, pandangan manakah yang kerap kita gunakan? Internal reality atau external reality? Adakah para pembaca ingat akan apa yang ana tulis dalam artikel yang lepas? Syaitan dan iblis terlalu hebat Genjutsu mereka. Perkara baik dirasakan susah, perkara jahat dirasakan seronok. Namun pada hakikatnya perkara baik itu penyelamat sedangkan perkara jahat itu pembawa musibah.
Sebelum ana mengakhiri artikel ini, ana ingin menasihati ikhwani sekalian untuk berwaspada dengan kehidupan dunia ini. Masih belum terlambat untuk kita membuka mata hati kita. Latih kehidupan harian kita untuk menyelami internal reality dalam setiap tindakan yang kita lakukan. Jangan mudah terpedaya dan terpesona dengan external reality sesuatu benda atau perkara. Sekian sahaja daripada ana. Wassalam.



Biodata Penulis :
Fitri merupakan pelajar pusat asasi UIAM. Baru sahaja menghabiskan pelajarannya di pusat asasi dan akan melanjutkan pelajaran ke kampus utama UIAM Kuantan dalam jurusan Bioteknologi.

0 pandangan sahabat-sahabat: